Monitoring: Každý kresťan má hrdo nosiť krížik na odeve, a i.

611

Edinburgh, 10.4.2012 (kath.net/pl) 015 157 – „V túto Veľkonočnú nedeľu vám navrhujem niečo veľmi jednoduché. Keď pápež vo Westminster Hall hovoril o nositeľoch zodpovednosti, bol kríž na jeho rúchu jasne viditeľný … Prečo by nemal každý kresťan každý deň svojho života hrdo nosiť znamenie kríža na svojom odeve.“ Povedal to kardinál Keith O´Brien, arcibiskup hlavného mesta Škótska Edinburghu vo veľkonočnej homílii.

 „To by mohol byť jednoduchý poukaz na to, že si ceníte hodnotu úlohy Ježiša Krista vo svetových dejinách, že sa pokúšate utvárať svoj každodenný život podľa kresťanských hodnôt a že veľmi radi vystierate ruku, aby ste iným pomáhali, ako to robil Ježiš Kristus, keď bol na Zemi. Či bude visieť na jednoduchej retiazke, alebo je pripevnený na reverz saka, krížik nás identifikuje ako Kristových učeníkov a mali by sme ho hrdo nosiť.“

Škótsky kardinál tak reagoval na spory, ktoré sa rozpútali vo Vekej Británii o nosení krížika v zamestnaní.  –zg-

 Rusko: V sibírskom Magadane bojuje kňaz proti potratu

Mníchov, 17.4.2012 (Zenit/KIN – Eva-Maria Kolmann) 015 176 – V sobotu, 21. apríla 2012, v bavorskom  Freisingu otvoria tohoročný „Týždeň pre život“. Už viac ako 20 rokov katolícka a evanjelická cirkev v Nemecku tak poskytuje dôležitý prínos k budovaniu povedomia o hodnote a dôstojnosti ľudského života vo všetkých jeho fázach. K „Týždňu pre život“ uverejňujeme príspevok o angažovanosti kňaza pátra Michaela Shieldsa v Rusku za nenarodený život. Podporuje ho v tom nemecká nadácia „Kirche in Not“.

 

Z domu smrti mesto života

 Madagan.  Päť žien sedí spolu v kruhu. Zapaľujú sviece. Mnohé sviece. Nakoniec je tu 47 malých svetielok. Toľko detí týchto päť žien potratilo. Po prvý raz v živote o tom hovoria. Spoločne smútia za svojimi mŕtvymi deťmi, dávajú im mená, prosia o odpustenie. Na tejto ťažkej a bolestnej ceste sa o nich pastoračne starajú. Túto iniciatívu založil páter Michael Shields, ktorý už 20 rokov pôsobí v smutne preslávenom ruskom Magadane.

„Potrat zanecháva v srdci hlbokú ranu. Ak sa neuzdraví, tak sú ženy nakoniec zatrpknuté  a plné zlosti,“ vysvetľuje tento katolícky kňaz pochádzajúci z Aljašky.

„V bývalom Sovietskom zväze boli potraty rozšíreným prostriedkom kontroly pôrodnosti a dodnes je počet potratov vysoký. „Takmer každá žena nad 30 rokov tu už má za sebou ukončenia tehotenstiev. Niektoré išli na potrat dokonca aj viac ako desaťkrát. Keď som však začal v mojich kázňach o tom hovoriť, sotva to chcela nejaká žena priznať,“ hovorí páter Michael. „Dnes je to inak. Dnes už stále viac žien, ktorých duše sú touto skúsenosťou hlboko zranené, hľadá pomoc a uzdravenie. Niektoré z nich sa po dlhom a bolestnom procese uzdravovania sami stávajú pomocníčkami pre iné tým, že mladé ženy informujú o bolesti a utrpení, ktoré potrat so sebou prináša.“

Ale v Magadane sa nestarajú iba o ženy, čo už potratili, ale aj o budúce matky, ktoré sú zúfalé a nevedia, ako zvládnuť život s dieťaťom. Často nechce partner prevziať zodpovednosť a tehotnú priateľku postaví pred voľbu že pôjde na potrat, alebo opustí spoločný byt. Ani od rodičov väčšina žien nemôže očakávať nijakú pomoc.

„Rozhodnutie pre dieťa si vyžaduje od ženy veľa odvahy, pretože zrazu stojí pred ničím. Nemá peniaze, nemá byt a nikoho, kto by ju podporil, pretože mnohé ženy nemajú kontakt s rodinou, odkedy sa odsťahovali k priateľovi,“ hovorí páter Shields. Niektorí muži dokonca tvrdia, že tehotenstvo „robí ich priateľku škaredou“. Páter Michael vysvetľuje:

„Pornofilmy tu zohrávajú fatálnu úlohu. Pornografia je ako choroba v spoločnosti. Je všade dostupná a ničí vzťahy,  rozbíja rodiny a degraduje ženy. Často sa dajú dokopy páry, ktorých nespája nič iba sexuálna príťažlivosť a niet tu nijakého pocitu zodpovednosti a záväzku voči partnerovi.“

„Na to aby sme ženám pomohli rozhodnúť sa pre dieťa, je potrebná konkrétna pomoc,“ zdôrazňuje páter Michael. „Dobré slová samotné nemajú nijaký účinok. Ženy musia vidieť, že ich naozaj podporíme. Potrebujú potraviny, lieky, peniaze na zaplatenie nájomného. Keď prvý raz od nás niečo dostanú, sú prekvapené. Okrem toho im pomáhame dostať sa čím skôr k obrázku ich nenarodeného dieťatka z ultrazvukového vyšetrenia, aby si s ním mohli vybudovať vzťah.“ Niektoré ženy potrebujú aj strechu nad hlavou. Pre takéto prípady zriadil páter Michael Shields vďaka podpore „Kirche in Not“ vo farnosti byt pre mladé ženy, ktoré nemajú kam ísť.

Okrem materiálnej podpory potrebujú mnohé ženy aj vrásť  do svojej úlohy matky. Mnohé z nich nikdy samé nezažili, čo je skutočná matka. „Nevedia, čo majú robiť,“ hovorí páter Michael. „Preto ich podporujú skúsené matky z farnosti radou, skutkom aj ľudským teplom. Okrem toho sa im pomáha prípadne aj dokončiť školu.“

Magadan bol v čase ZSSR smutne preslávený trestným táborom. Tam si život po dlhý čas vôbec nevážili. „Komunisti takmer zničili ľudskú dôstojnosť,“ vysvetľuje páter Michael. „Práve tu, kde sa ľudský život šliapal nohami, cirkvi sa musia spoločne zasadzovať za život.“

Pekné okamihy, ktoré dávajú nádej, prežíva páter stále znova. Mnohé ženy sa  nakoniec rozhodnú pre dieťa. A mnohí mladí otcovia, ktorí najprv naliehali na potrat, si dieťatko zamilujú, keď príde na svet. A potom predsa len vznikne malá rodina. Iné mladé matky si medzitým ukončili vzdelanie a stoja na vlastných nohách.

Pred Ikonou Panny Márie života horia svetlá. Svetlá za mŕtve detičky a svetlá pre život. Mnohé deti v Magadane by sa bez podpory pátra Michaela a jeho pomocníčok nikdy neboli narodili.  Ich matky sú rady, že existujú. Títo maličkí prispievajú k tomu, že Magadan sa z „Domu smrti“ stále viac stáva miesto života. –zg-

 

 

GRÉCKOKATOLÍCKE SPOLOČENSTVO

V  SEČOVSKEJ POLIANKE

VÁM PONÚKA

PÚTNICKY ZÁJAZD do PRAHY

na Svätú horu PŘÍBRAM

a do Starej Boleslavy

v dňoch 3. až 6. mája 2012

Program: 1.deň: od 18:00 nočná cesta do Prahy

2.deň: Příbram – Svätá hora, Vyšehrad

3.deň: Púť po chrámoch Prahy,

večerný sprievod s Jezuliatkom

4.deň: Slávnosť korunovácie Jezuliatka

Stará Boleslav

Prihlášky: o. Ľubomír Novák

GKFÚ Sečovská Polianka

Trasa: Bardejov, Vranov, Prešov, Žilina

Cena: € 65,- (doprava, 2 x nocľah,

možnosť obedu a večere)

Tel.: 057/ 44 71 007

0907 353 021

 Nemecko: Islamisti chcú rozdávať milióny Koránov

Berlín, 10.4.2012 (kath.net/KNA) 015 155 – Islamisti chcú v Nemecku rozdať zdarma 25 miliónov Koránov v nemeckom jazyku.  Nikdy predtým ich misijná činnosť nenabrala také rozmery, ako napísali noviny «Welt online» cez víkend. Bezpečnostné sily sú v stave mimoriadnej ostražitosti.

Podnecovateľom tejto akcie je podľa novín kolínsky obchodník s palestínskymi koreňmi Ibrahim Abou Nagie, ktorý má byť blízky salafistom. V októbri 2011 inicioval projekt «Čítaj!», ktorý má priniesť Korán v nemeckom preklade zdarma do každej domácnosti. V minulých týždňoch salafisti zorganizovali viac ako 100 informačných stánkov v nemeckých mestách, predovšetkým v  Nordrhein-Westfálsku, Dolnom Sasku, Hessene a v Hamburgu. Iba na Veľkú noc sa konali príslušné akcie v 35 mestách. Rozdali už vyše 300 000 nemeckých prekladov Koránu, medzi iným aj vo väzniciach, v školách, ba dokonca v materských škôlkach.

Podľa «Welt online» sa však rozdáva prekvapujúco umiernená verzia Koránu. Nemecká verzia podľa prekladu Mohameda Ibn Ahmada Rassoula s komentármi nemeckého konvertitu Franka von Bubenheima podľa Úradu pre ochranu ústavy sa považuje za skôr «nekritickú», ako sa uvádza v správe. „Cieľom kampane však je dostať záujemcov do kontaktu so salafistickým prostredím a ovplyvňovať ich v zmysle  extrémistickej ideológie,“ citujú noviny berlínsku hovorkyňu Úradu pre ochranu ústavy. „Za kampaňou sa skrývajú radikálni moslimovia s extrémistickým svetonázorom a sčasti militantnou ideológiou.“  Cieľom akcie je podľa správy tiež zjednotiť roztrieštenú salafistickú scénu v Nemecku. Projekt rozdávania Koránu treba hodnotiť ako pokus Abou Nagiesa postaviť sa do čela hnutia.

Salafizmus je islamský fundamentalistický prúd. Jeho vzorom sú «predkovia» – po arabsky «salaf» – z prvých troch generácií moslimov. Tí podľa názoru salafistov žili «čistý islam» raného obdobia krátko po zjaveniach Mohameda. Salafistický islam je charakterizovaný doslovným výkladom Koránu a intoleranciou voči inému zmýšľaniu. Časť salafistov je síce proti násiliu pri presadzovaní božieho štátu, avšak existuje tu džihádistické krídlo s prepojením na islamistických teroristov. –zg-

 

Neokatechumenát sa vydal na liturgické scestie?

 Rím, 13.4.2012  (kath.net/jg) 015 167 – Kongregácia pre náuku viery končí preverovanie svätej omše, ktorú slávi hnutie Neokatechumenálna cesta. Zdá sa, že výsledkom bude jej odsúdenie, ako informuje vatikanista Sandro Magister.

Osobným listom kardinálovi Williamovi Levadovi, Svätý Otec Benedikt XVI. kongregácii nariadil preverenie svätej omše Neokatechumenálnej cesty z hľadiska toho, či je v súlade s liturgickými predpismi a praxou Katolíckej cirkvi.

Tomu predchádzal dramatický vývoj. Pápežská rada pre laikov pripravila dekrét, ktorý mal povoliť mimoliturgické ako aj liturgické slávenia Neokatechumenálnej cesty. Toto rozhodnutie sa malo oznámiť na stretnutí členov hnutia s pápežom Benediktom XVI. 20. januára. Zakladatelia hnutia a jeho vedúci Francisco „Kiko“ Arguello a Carmen Hernándezová, boli očividne o dekréte vopred informovaní a už oznamovali plánované uznanie členom hnutia.

 Pápež Benedikt XVI. sa o dekréte dozvedel až niekoľko dní pred stretnutím.

Svätý Otec konštatoval, že je rozporuplný a obsahuje mylné časti a rýchlo ho stiahol. Dňa 20. januára sa aprobovali iba mimoliturgické obrady Neokatechumenálnej cesty, teda tie, ktoré „nie sú už na základe ich charakteristiky už normované v liturgických knihách Cirkvi“. V príhovore potom Benedikt XVI. členom Neokatechumenálnej cesty pripomenul, že svätá omša sa musí sláviť v súlade s liturgickými normami a v jednote s celou Cirkvou.

 

Liturgické zvláštnosti

Neokatechumenálna cesta slávi nedeľnú svätú omšu už v sobotu večer v malých spoločenstvách a často mimo kostolov a kaplniek. Tieto spoločenstvá zodpovedajú príslušným stupňom neokatechumenátu. Keď je na jednom mieste napríklad 12 skupín rôznych stupňov, tak sa tam slávi 12 omší. Zariadenie miestnosti je upravené tak, že účastníci sedia okolo stola, na ktorom sa slávi. To má pripomínať Poslednú večeru Pána s jeho učeníkmi. Ďalšia zvláštnosť spočíva v možnosti všetkých účastníkov omše vyjadriť osobné myšlienky k čítaniam počas liturgie. Namiesto mnohých malých oblátok sa konsekruje veľký nekysnutý chlieb, ktorý sa po premenení rozlamuje a rozdeľuje veriacim sediacim okolo stola.

V r. 2008 Vatikán promulgoval štatúty Neokatechumenálnej cesty a pritom urobil niektoré zmeny. Sväté omše v sobotu večer musia byť prístupné aj iným veriacim, sväté prijímanie sa musí prijímať postojačky a k čítaniam sú možné iba krátke úvody. O vyjadrovaní osobných myšlienok veriacich tam nie je ani slovo. De facto sa však nič nezmenilo, ako informuje Sandro Magister. Zmeny sa do veľkej miery ignorovali – okrem prípadov, keď svätú omšu slúžia pápež alebo biskupi. Vtedy sa presne dodržiavajú liturgické predpisy Cirkvi.

Preverovanie Kongregáciou pre náuku viery

Dňa 11. februára udelil pápež Kongregácii pre náuku viery príkaz preveriť slávenie Eucharistie v tomto hnutí. K príkazu bol priložený list berlínskeho arcibiskupa Rainera Máriu Woelkiho, ktorý na želanie pápeža uviedol problémy, ktoré omše Neokatechumenálnej cesty spôsobujú nemeckej arcidiecéze. Arcibiskup Woelki bol koncom januára na audiencii u Svätého Otca a hovoril s ním o týchto ťažkostiach.

Dňa 26. marca sa zišla preverovacia komisia, ktorej členmi sú aj zástupcovia Kongregácie pre Boží kult a disciplínu sviatostí, ako aj Pápežskej rady pre laikov. Všetky posudky boli kritické, ako hovorí Sandro Magister. Podľa jeho úsudku Benedikt XVI. sa obáva, že týmto zvláštnym liturgickým scestím, na ktoré sa vydalo 300 000 členov Neokatechumenálnej cesty, do Cirkvi sa dostáva nový obrad, ktorý je plný dogmatických dvojznačností, cudzí Tradícii Cirkvi a zdrojom rozkolov v spoločenstve veriacich.  Výsledky komisie sa budú prejednávať na plenárnom zasadnutí Kongregácie pre náuku viery v druhej polovici apríla. –zg-

Svätý stolec ku kauze údajných gréckokatolíckych biskupov na Ukrajine

 Vatikán, 30.3.2012 (RV CZ) 015 143 – Ako provokáciu vo vzťahu k cirkevnej autorite poškodzujúcu celú Katolícku cirkev označila vatikánska Kongregácia pre náuku viery konanie štyroch rehoľníkov vylúčených z Baziliánskeho rádu sv. Jozafáta, ktorí sa svojvoľne vyhlásili za biskupov ukrajinskej gréckokatolíckej cirkvi. Nóta vatikánskeho úradu sa týka dvoch Čechov, o. Eliáša Dohnala a Metoděja R. Špiříka ako aj dvoch Ukrajincov, bývalého baziliána Markiana V. Hitiuka a diecézneho kňaza Róberta Oberhausera, ktorí v apríli minulého roku ohlásili vznik Byzantského katolíckeho patriarchátu. Do jeho čela zvolili bývalého kňaza Olomouckej arcidiecézy, Antonína Dohnala, ktorý po vstupe k baziliánom prijal meno Eliáš.

Ako uvádza nóta Kongregácie pre náuku viery, cirkevní predstavitelia sa na rôznych úrovniach snažili presvedčiť dotyčných, aby upustili od konania, ktoré uvádza veriacich do omylu – ako sa tiež v niektorých prípadoch stalo.

„Svätý stolec“ – pokračuje vyhlásenie – „dúfal v pokánie a následný návrat uvedených klerikov do plného spoločenstva Katolíckej cirkvi“, ale ostatný vývoj udalostí, ako nevydarený pokus získať štátnu registráciu skupiny „pidhircov“ (podľa domovského kláštora v ukrajinskom Pidhirci, pozn. red.) pod menom „Pravoslávna gréckokatolícka cirkev Ukrajiny“, naopak potvrdzuje ich vzpurný postoj. Vzhľadom k tomu, že dotyční nepravdivo tvrdia, že najvyššia cirkevná autorita má k dispozícii dokumenty dokladajúce platnosť ich biskupskej vysviacky, Kongregácia pre náuku viery chce týmto vyhlásením informovať veriacich, najmä z krajín pôvodu údajných „biskupov“, o ich súčasnej kánonickej situácii.

Vatikánske dikastérium preto oznamuje, že ako vlastné biskupské svätenia dotyčných, tak aj všetky ďalšie vysviacky, ktoré od nich vzišli či vzídu, sú neplatné.  Nóta zároveň upozorňuje, že všetci štyria „takzvaní“ biskupi sú exkomunikovaní podľa Kódexu kánonického práva pre východné cirkvi a že vzhľadom k tomu označenie „katolícky“, ktoré používajú vo svojom názve, je nelegitímne. Dokument Kongregácie pre náuku viery preto vyzýva veriacich, aby sa nepripojovali k tejto skupine, ktorá je z právneho hľadiska mimo cirkevného spoločenstva, a vyzýva k modlitbe za členov tejto skupiny, aby priznali svoje pochybenie a vrátili sa k plnému spoločenstvu Katolíckej cirkvi.  (job)