„Okno do sveta sa dá zastrieť novinami.“ (Stanislaw Jerzy Lec)
„Had však povedal žene: Vôbec nezomriete; ale Boh vie, že v ten deň, keď budete z neho jesť, otvoria sa vám oči a budete ako Boh; budete vedieť, čo je dobro a čo zlo.“ (Gen 3,3-4)
Milí priatelia, práve ste si prečítali prvú dezinformáciu v dejinách ľudstva. Diabol potreboval dostať Evu a Adama tam, kam chcel, ale vedel, že im nemôže povedať: Ak zjete zakázané ovocie, stanete sa smrteľnými, budete vyhnaní z raja, budete trpieť celý život a napokon zomriete. Diabol, zvaný aj otec lži, namiesto toho hodil „udičku“. Nachytal Evu, že sama zatúžila “byť ako Boh“, resp. „vedieť, čo je dobro a zlo“.
Dodnes sme svedkami tohto princípu – nalákať ľudí na klamstvo, ktoré pre uši znie veľmi dobre.
Poďme ale k médiám. Edward Bernays, synovec svetoznámeho psychoanalytika Sigmuda Freuda, ktorý študoval skupinovú dynamiku, v roku 1928 napísal knihu Propaganda. V nej popisuje, ako inteligentne a vedome manipulovať zvyky a názory v demokratickej spoločnosti.
Uvádza, že táto skrytá manipulácia je mechanizmom spoločnosti, a spočíva v neviditeľnej vláde, ktorá je pravou silou štátu. Táto vláda kontroluje verejnú mienku, odzbrojuje staré páky spoločnosti a diktuje nové spôsoby.
Médiá za komunizmu boli transparentnými nástrojmi režimu. Každý to vedel. Bolo niekoľko denníkov, časopisov, rozhlas, štátna televízia. Závideli sme Západu. Napodiv k pravde sa dalo dostať, aj keď pokútne, a kto chcel, ten sa dozvedel. Čím väčšia bola jej blokáda, tým väčšia bola zvedavosť. Čo tu však bolo na tom zaujímavé – nedostatok pravdy bol vyvažovaný slušnosťou. Bol dostatok peňazí na kultúru. Boh bol neprípustný vo sfére verejnej, ale ako zakázaný bol veľmi príťažlivý.
Pozrime sa na médiá dnes. Žijeme vo vytúženej slobode. Množstvo televízií. Množstvo správ. Ovládač nervózne kliká z kanálu na kanál. A všade rovnaké nič. Limonádové, akčné, farebné požierače pozornosti. Avšak Tvoja viera má byť zase súkromná. Kultúra? Už ani slušnosť, ani základná morálka.
Množstvo správ, o ktorých za päť minút ani nevieš, že boli. Vnucovanie feminizmu, hriechu, adrenalínu za každú cenu – je jedno či je spúšťačom erotika, nenávisť, hrôza, alebo nejaké praveké pudy. Viera áno – ale s výsmechom. Zato okultizmus má zelenú, je dokonca preferovaný. Morálka je smiešna, zastaralá, hodná pohŕdania. Populárny je hriech, čím väčší škandál, tým väčšia sláva. Masívna likvidácia zvyškov nevinnosti, produkovanie celebrít ako tovaru, ktorý za cenu piatich minút slávy a v mene finančného molocha je zomletý v šoubiznise.
Pravda nevedno kde je, a na čej strane. To je takzvaná „vyváženosť“. Názor proti názoru, argument proti argumentu. Ste na niečej strane? Hlasujte. Plaťte. Všeobecné zneistenie a relativizácia pravdy (má ju každý) oberá čitateľa, poslucháča či diváka o pocit istoty. Divadlo, dokonale nastolené televíznou obrazovkou nahrádza realitu virtuálnou alternatívou. Chcete vedieť pravdu? Nuž hľadajte ju ako ihlu v kope sena, ktoré nemá dno… A ak tú pravdu aj vydolujete, nikoho nezaujíma, resp. nikto na ňu nereaguje…
Dnes sa dá výrok Jerzy Leca rozšíriť ešte viac. Okno do sveta sa dá zastrieť aj televíziou, množstvom televíznych kanálov, rozhlasových staníc a časopisov.
Správy, ktorých dôležitosť je smiešna, a iba navodzujú slobodný výber, divákovi nijako v prehľade diania nepomáhajú. Zásadné dávkovanie patričného množstva nešťastia a zločinu posúvajú diváka do pocitu neustáleho ohrozenia, ba čo viac, straty citlivosti, a rastu nezáujmu voči blížnemu. Starostlivo propagované životné trendy New Age, najmä v populárnych seriáloch, sa snažia vygumovať ešte aj posledné zvyšky tradičnej výchovy a cítenia.
Médiá nás napokon pripravujú na to, čo sa slobodomurárom hodí, a môžu manipulovať verejnú mienku tak ako chcú – napokon dosiahnu aj vo voľbách svoje, aj keď my si myslíme, že sa rozhodujeme slobodne. Boh? Opäť je vo verejnej sfére neprípustným, avšak – ako vysmievaný – je ignorovaný!
Pozrime sa na majiteľov. V poslednej dobe sa všetky médiá (takmer) bez výnimky, aj tie úplne oblastné, sa stávajú majetkom niekoľkých svetových mediálnych magnátov. Najväčším je Ronald Lauder, (predseda svetového židovského kongresu) majiteľ a riaditeľ CME – ktorá prevádzkuje sieť súkromných TV po celom svete. Podobne je to aj so CNN (Ted Turner) Warner Bross, Times, BBC a ďašími.
Čo teda robiť? Odpojiť sa od médií. Médiá totiž pomaly a nenápadne obsadili náš čas, našu aktivitu, slobodu myslenia, rozlišovania hodnôt, proste sme vo vleku médií, priamo cez ne psychologicky napojení a riadení slobodomurármi.
Ako sa odpojiť? Vezmite si do rúk Sv. Písmo. To je zdroj Pravdy a Spásy. Všetko potrebné a dôležité pre Tvoj tunajší a aj večný život máš vo sv. Písme. Teda prvoradé je – vziať si do rúk naj dôležitejší zdroj informácií.
Zruš TV, Rozhlas a noviny. No a samozrejme internet. Dnešné médiá sú postavené na návykovosti, a ich pekelný kolotoč sa krúti stále rýchlejšie. Najlepšie je „seknúť“ s nimi z hodiny na hodinu. Netreba mať pocit strateného času, pretože práve niečo nesledujem, nepozerám, nepočúvam. Ticho – a najmä vnútorné ticho, je veľmi dôležité.
Môžeš oponovať – to sa ti povie – zruš! Nuž teda – obmedz. Ale to je ako obmedziť fajčenie. Neustále ťa ho ťahá ku ďalšej a ďalšej cigarete. Zostáva tretia možnosť – utekať od médií -vytvoriť si alternatívny život a program.
Samotná Panna Mária v Litmanovej hovorí: „Vyhľadávajte ticho, aby sa vo vás mohol opäť zrodiť Duch Kristov…“
Napokon Ona sama v posolstvo Don Gobbimu o televízii hovorí:
Televízia je bôžik, o ktorom sa hovorí v Apokalypse, vytvorený na to, aby sa mu klaňali všetky národy zeme a ktorému diabol dáva tvar a pohyb, aby sa v jeho rukách stal strašným prostriedkov zvodov a zvrhlosti.
Žiadam vás, aby ste sa vzďaľovali od všetkého, čo môže poškvrniť čistotu vášho srdca a cudnosť vášho života. Nezúčastňujte sa svetských predstavení. Nemárnite čas pri televízii, ktorá je najsilnejším nástrojom v rukách satana, ktorým všade šíri temnotu hriechu a nečistoty (17.2.1988)
Anton Selecký