V nedeľu 7. októbra uplynie 25 rokov od vraždy rímskokatolíckeho kňaza Štefana Poláka (na obr.) , ktorý pôsobil v Borovciach pri Piešťanoch.
BRATISLAVA 5. októbra (WEBNOVINY) –
Ako povedal dnes pre agentúru SITA historik Ústavu pamäti národa Pavol Jakubčin, jeho násilná smrť patrí do skupiny dodnes nevyšetrených záhadných úmrtí, vrážd a útokov na kňazov, ktorých sa v bývalom Československu odohralo v 70-tych a 80-tych rokoch viacero.
Štefan Polák bol za kňaza vysvätený v roku 1974, vo svojich 34 rokoch. V Borovciach pôsobil ako administrátor farnosti od roku 1981. Tu bol na fare v noci zo 7. na 8. októbra 1987 po brutálnom bití a týraní zavraždený. Utýrané telo mŕtveho kňaza našli 8. októbra jeho farníci. Rukami a nohami bol priviazaný o radiátor, ústa mal prelepené lepiacou páskou. Ležal v kaluži krvi, ktorou sa zadusil. Na tele boli znaky po bití a bodné rany.
„Pitva ukázala, že následkom silných úderov do oblasti pásu mal odtrhnuté obličky,“pripomenul Jakubčin.Prípad začala okamžite vyšetrovať kriminálna polícia i Štátna bezpečnosť (ŠtB). Podľa Jakubčina práve príslušníci Štátnej bezpečnosti Polákovi, najmä pre jeho aktívne pastoračné pôsobenie a priame kontakty so Svätou stolicou, v posledných rokoch pred smrťou znepríjemňovali život. Vyšetrovanie vyústilo do nájdenia páchateľa, za ktorého bol označený dnešnými slovami ´bezdomovec Ladislav Macháč. Ten bol vo februári 1989 aj odsúdený na 13 rokov odňatia slobody, ale v októbri 1989 bol spod obžaloby oslobodený. Skutočný vrah tak zostal neznámy.Zmena režimu prinášala podľa historika nádej na spravodlivé prešetrenie vraždy. Po roku 1989 bol celý prípad opäť otvorený trikrát.
„Napriek viacerým novým skutočnostiam, ktoré obnovené vyšetrovania priniesli, nedokázali vyšetrovacie orgány postaviť skutočného páchateľa pred súd. Navyše, pôvodne obvinený Ladislav Macháč bol v roku 1993 nájdený mŕtvy pri železničnej trati. Údajne vypadol z vlaku,“ konštatoval Jakubčin. Zatiaľ posledné obnovenie vyšetrovania inicioval v roku 2007 Ústav pamäti národa. Tento podnet na Generálnu prokuratúru, podobne ako všetky ostatné podnety z ÚPN, však zostal podľa Jakubčina bez výsledku.
Historikovi sa zdá, že v slovenskej spoločnosti ešte nedozrel čas (a najmä vôľa) na úplné vyšetrenie zločinov, ktoré sa udiali v období komunistickej vlády. „Ak však ako spoločnosť nie sme schopní potrestať nedávne zločiny, je otázne, či dokážeme potrestať tie súčasné,“ vyhlásil.
Nápis na hrobe kňaza Štefana Poláka: „Dobrý boj som bojoval, vieru som si zachoval“ (Tim 4, 7)
Prípad tejto vraždy na prahu slobody, keď sa u nás sledovali všetky známe prípady porušenia ľudských a náboženských práv, bol nezmyselným a krutým aktom vyhrážky aktívnym duchovným na Slovensku.
Smrť Štefana Poláka (na obr.) môžeme posudzovať v dvoch rovinách: a to kriminalisticko-justičnej i politickej a v rovine duchovnej a cirkevnej. My sa zameriame na aspekty duchovné. Nie je v našej kompetencii, možnostiach a nakoniec ani v záujme riešiť to, čo mohli a mali vyšetriť v ponovembrových rokoch demokraticky zvolené štátne orgány i polícia. Sme toho presvedčenia, že duchovný aspekt smrti Štefana Poláka v pohľade nielen spätnom, ale aj na súčasné udalosti, odhaľuje súvislosti a spojitosti oveľa vyššie než súvislosti kriminalisticko-právne. Preto sme sa rozhodli, že uverejníme upravený výber zo samizdatovej publikácie, ktorú ešte pred pádom komunistického režimu napísal bližšie neuvedený autor pod názvom „Spomienke kňaza Štefana Poláka“.
Veríme, že obsah tohto materiálu vám k osobe a obeti kňaza Štefana Poláka poskytne oveľa väčšie pochopenie než dohady, vyšetrovania, dokumenty alebo v neposlednom rade aj tajomné mlčanie kompetentných, svedkov i vinníkov.
https://www.magnificat.sk/2011/10/dna-7-oktobra-1987-na-sviatok-ruzencovej-panny-marie-zavrazdili-knaza-stefana-polaka/
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10267422798-prisne-tajne-vrazdy/410235100221039-kdo-chtel-zabit-tajneho-kneze/titulky/