Aktuálne: Moskovský patriarcha kritizuje Európu, najnovšie správy Gloria TV, KINO: Nepriatelia

482

Cyril I.  konštatuje rýchle odkresťančovanie Európy

Belehrad, 18.11.2014 (kath.net/KAP) 017 463 – Srbi a Rusi sa majú spoločne zasadzovať za to, aby si národy znovu pripomenuli kresťanské hodnoty Európy. Zdôraznil to moskovský patriarcha Cyril I. na 3-dňovej návšteve Srbska cez víkend. Vyvrcholením jeho návštevy bolo udelenie čestného doktorátu na belehradskej Pravoslávnej teologickej fakulte Cyrilovi I.
Patriarcha pri tom kritizoval rýchle odkresťančovanie európskej spoločnosti, ktorá sa vzdala „základných kresťanských hodnôt vo svojom živote a svojich aktivitách“. Cyril I.:
IL NUOVO PATRIARCA DELLA CHIESA ORTODOSSA RUSSA KIRILL„Teraz, keď proces sekularizácie, popierania absolútnej pravdy a eliminácia pojmu hriech z verejného povedomia dosiahli apokalyptické dimenzie, musíme s poľutovaním konštatovať, že mnohé európske krajiny opustili svoju kresťanskú identitu.“
Patriarcha citoval svätorečeného srbsko-pravoslávneho teológa a biskupa Nikolaja Velimiroviča (1880-1956), ktorý bol v druhej svetovej vojne odvlečený nemeckými okupantami do koncentračného tábora Dachau: „Kristus opúšťa Európu.“
Uznanie „homosexuálneho „manželstva“ a eutanázie na úrovni zákonodarstva, ale aj rastúci počet potratov ukazuje, že „Európa už nie je „kresťanskou baštou, ale stala sa iba „hybnou silou ničivých procesov“. „Všetko toto sa však nedeje preto, lebo to ľudia v Európe chcú,“ zdôraznil Cyril I. a pripomenul veľké protesty vo Francúzsku (manif pour tous) proti legalizovaniu homosexuálneho „manželstva“.

Podpora v otázke Kosova
V rámci svojej návštevy slávil Cyril I. aj slávnostné bohoslužby v Katedrále Sv. Sávu – najväčšieho kresťanského Božieho domu na Balkáne po chráme Hagia Sofia. Stretol sa aj so srbským prezidentom Tomislavom Nikoličom a zdôraznil svoju starosť pre porušovanie práv srbského obyvateľstva v Kosove a Metochii. Ruská pravoslávna cirkev podporuje srbský národ v jeho chápaní otázky Kosova, ako povedal Cyril I. a dodal:
„Srbi majú mať možnosť žiť slobodne v Kosove a v Metochii. Nikto ich nemá ohrozovať, nikto nemá právo ničiť ich pamätníky, kostoly a kláštory. Kosovo je duchovným centrom srbského národa a jeho cirkvi.“
Patriarcha Cyril pripomenul, že on sám – ešte ako metropolita – bol v r. 1999 v Belehrade, keď NATO bombardovalo Srbsko. Zdôraznil, že Rusko stojí po boku Srbska v radosti aj utrpení.
Už pri príchode na belehradské letisko Teslu v piatok moskovský patriarcha vyzdvihol, že „každý Rus sa v Srbsku cíti doma“. „Spoločná viera, spoločná kultúra, úzke historické zväzky, veľké obete za spoločné víťazstvá, to všetko spája oba národy.“
Srbsko-pravoslávny patriarcha Irinej I. vyjadril nádej, že moskovský brat v úrade sa bude v Belehrade „skutočne cítiť doma, medzi vlastnými ľuďmi“. Návšteva moskovského patriarchu predstavuje pre srbské pravoslávie „veľkú duchovnú radosť“.
S veľkou delegáciou srbsko-pravoslávnych biskupov prišiel na letisko na uvítanie Cyrila I. aj srbský minister pre zahraničie Ivica Dačič. Patriarchu Cyrila sprevádzal o. i. vedúci Úradu pre zahraničie Moskovského patriarchátu , metropolita Hilarion (Alfejev), a vedúci Sekretariátu správy biskup Sergij (Čašin) zo Solnečnogorska. –zg-

V Nemecku zatkli rodiča, ktorý nepustil dieťa na sexuálnu výchovu Nemecko 13. novembra – V malom nemeckom mestečku v Severnom Porýní-Vestfálsku bol zatknutý jeden rodič, pretože odmietol poslať svoju dcéru na hodinu sexuálnej výchovy v základnej škole. Absurdný príbeh sa stal na základe zákona, ktorý prešiel pred niekoľkými rokmi. Ako hovorí Andrea Rebeggiani, ktorý pôsobil 27 rokov ako učiteľ literatúry v nemeckom meste Chemnitz, prípad nie je novým, ani jediným. Na základe vlastnej skúsenosti dodáva:

putach_ilustracne_11_7d„Jeden manželský pár z našej komunity v Mníchove mal dieťa v materskej škôlke a dievčatko sa vracalo domov veľmi rozrušené. Na základe informovania rodičia zistili, že tieto deti boli sexuálne vzdelávané cez vzájomné dotyky, aby sa navzájom poznali.“ Ako ďalej uviedol, „v niektorých škôlkach je zriadený kútik, kde sa deti môžu utiahnuť, aby sa navzájom dotýkali, hladkali, poznávali“.

Na otázku, ako je vo všeobecnosti možné niečo také, učiteľ odpovedá: „Pretože teória ‚gender‘ vstúpila všade a je nekriticky prijímaná ako pravda a ako dobrý základ pre uvoľnenie osobnosti detí, pre ich lepší, slobodnejší a autonómny rast.“ Na margo protestov rodičov a reakcie Cirkvi Andrea Rebeggiani poznamenáva, že „Cirkev zaujala oficiálny postoj voči tomuto a neraz sú čítané vyhláseniabiskupov. Existuje aj združenie rodičov, ktoré vzniklo spontánne v Stuttgarte, a ktoré vydáva bulletin, prostredníctvom ktorého informuje o všetkom, čo súvisí s touto problematikou.“ Ako dodáva, všeobecne, na politickej úrovni nebadať nijakú reakciu: Všeobecný trend, vrátane vlády, je prijať teóriu ‚gender‘, aby bola zavedená ako povinná na všetkých úrovniach školy.“ -jk-

http://sk.radiovaticana.va/news/2014/11/13/v_nemecku_zatkli_rodi%C4%8Da,_ktor%C3%BD_nepustil_die%C5%A5a_na_sexu%C3%A1lnu_v%C3%BDchovu/slo-836192

 Správy Gloria TV, 17.  november 2014

Správy Gloria TV, 18. november 2014

Privítanie Ukrajinského prezidenta Petra Porošenka v Bratislave

Pražský biskup Malý: Mnohí vidia Brusel ako „novú Moskvu“

Malý15Viedeň, 14.11.2014 (KAP) 017 456 – 25 rokov po „nežnej revolúcii“ pražský pomocný biskup Václav Malý v interview pre rakúsky rozhlas ORF – v reláciách „Praxis“ (streda) a „Europajournal“ (piatok) – poukázal na nedôveru Čechov voči EÚ. Mnohí ľudia vidia dnes v Bruseli „novú Moskvu“, ako povedal. K tomu sa pridáva chýbajúca odvaha politikov vysvetliť im, že Európe treba „aj niečo dať“ a nielen prijímať podporu a peniaze.
V Prahe sa začali masové demonštrácie proti režimu 17.novembra 1989, 24. novembra 1989 nakoniec odstúpilo vedenie KSČ, 10. decembra 1989 menoval prezident Gustáv Husák novú vládu, v ktorej mali väčšinu členovia Občianskeho fóra. V ten istý deň zložil svoj úrad aj posledný komunistický prezident Československa.
„Prevrat 1989 bol začiatok, ale všetko sa muselo pomaly rozvíjať,“ analyzoval situáciu očitý svedok „nežnej revolúcie“, Václav Malý.
„Mnohé ideály po prevrate zmizli. Ľudia sa oddávali ilúzii: Človek vždy očakáva nejakého mesiáša vo vrchnosti. Padne ťažko vnímať aj pozitívne znamenia novej doby. Mnohé občianske iniciatívy, mnohé dobré skupiny, ktoré iným pomáhajú a rozvíjajú solidaritu – v tom pre mňa spočíva nádej.“
Hoci Malému koncom 70. rokov udelil štát zákaz výkonu kňazského úradu a musel pracovať ako kurič v hoteloch, v 1989 sa stal moderátorom po boku Václava Havla a verejne vystupoval za občianske práva. Súčasný pomocný biskup využil svoje vtedajšie postavenie: „Mnohí priatelia, medzi nimi Václav Havel, mi hovorili: Ty si kňaz, ty môžeš hovoriť. Ja som to prijal.“
Havel naproti tomu bol už vtedy známym spisovateľom známym vo svete ako disident. „On bol symbolom niečoho nového, nových ideí, novej budúcnosti.“
Najvýraznejší moment v dňoch „nežnej revolúcie“ prežil Václav Malý na štadióne na Letnej. „Pred tisícimi občanmi som sa začal modliť Otčenáš. Väčšina ľudí na štadióne modlitbu nepoznala, ale aspoň otvorili pery. To bolo dojímavé, na tento zážitok nemôžem zabudnúť.“
Biskup Václav Malý bol hovorcom „Charty 77“, podpísal ju v januári 1977 a v r. 1979 stratil štátny súhlas výkonu kňazského úradu. Pracoval ako kurič a pomocný robotník. Od r. 1981 sa angažoval ako spoluzakladateľ a člen „Výboru pre obhajobu nevinných prenasledovaných“ (VONS). Malý bol vystavovaný neustálym represáliám tajnej polície. V r. 1988 sa stal viceprezidentom československého Helsinského výboru.
Blízky spolupracovník prezidenta Václava Havla, bol v prvých týždňoch revolúcie známy ako hovorca Občianskeho fóra a po prvý raz verejne priznal, že je katolícky kňaz.
Počiatkom r. 1990 sa vzdal politickej funkcie. V decembri 1996 ho pápež Ján Pavol II. menoval za pražského pomocného biskupa. V r. 1999 ho ocenili „Cenou kardinála Königa“ viedenskej nadácie „Communio et Progressio“. –zg-

KINO: Nepriatelia

Na základě skutečné události. Vysoko nad drsnou norskou divočinou se po prudkém vzdušném útoku vzájemně sestřelí angličtí a němečtí piloti. Izolovaní od okolního světa musí bojovat, aby přežili krutou zimu. Ačkoliv válka z nich učinila nepřátele, postupem dní je těžké si udržet nenávist a zlobu. Skrze společnou touhu přežít se zrodí neobvyklá přátelství. Válka je po tom všem naprosto absurdní.(oficiální text distributora)