Už zasa zaútočili na pátra Gebharda Paula Maria Sigla, a Vatikán ho dokonca odsúdil. Gebhard Paul Maria SIGl, na Slovensku veľmi známy vedúci mariánskeho hnutia Rodina Panny Márie (pôvodne Rodina Panny Márie Spoluvykupiteľky) po dlhšom vyšetrovaní a perzekvovaní bol Vatikánom odsúdený ako údajný „duchovný a psychický manipulátor“ členov menovanej mariánskej komunity. Slováci dlhú dobu každý rok chodili na duchovné stretnutia tohto spoločenstva, ako aj na duchovné cvičenia (Trenčín, Nitra). Páter Paul M. Sigl bol úzkym spolupracovníkom nebohého mons. Pavla Maria Hnilicu. Na Rodinu Panny Márie bola uvalená nútená správa dvoch ustanovených „duchovných komisárov“, Mons. Daniele Libanoriho a slovenskej rehoľnej sestry Kataríny Krištofovej, ktorá už údajne túto funkciu nevykonáva. Rodina Panny Márie zanecháva na Slovensku hlbokú duchovnú brázdu, bez ohľadu na jej terajšie misijné aj fyzické obmedzenie. Verme, že sa to zmení, a prosím vás všetkých o modlitby za tieto sestry a bratov, z ktorých mnohí vstúpili do kňazskej služby. Perzekvovanie Rodiny Pannny Márie zapadá do útoku na Amsterdamské zjavenie Panny Márie (ktoré uvedená komunita šíri ako posolstvo Matky všetkých národov) ako aj iných zjavení, v ktorých Panna Mária odhaľuje nešváry v dnešnej katolíckej hierarchii a jej pôsobení. Anton Selecký
POrtál Vatikán-Adista – ktorého články na uvedenú tém už sme zverejnili, aj keď sa snaži tváriť nestranne, pritakáva vatikánskemu rozhodnutiu ako aj hodnoteniu situácie okolo pátra Paula Mariu Sigla. Preto odporúčam prečítať si nižšie uvedený článok kriticky a s ohľadom na to, že toto vyšetrovanie je vedené voči Rodine Panny Márie zaujato a v duchu liberálnych „vetrov“ v súčasnej katolíckej Cirkvi
VATIKÁN-ADISTA. Zneužívanie kňazskej služby a/alebo zneužívanie úradu, ako aj opomenutia pri výkone svojho úradu: to sú obvinenia, ktoré sa pripisujú spoluzakladateľovi, bývalému predstavenému a duchovnému vodcovi za tridsať rokov Rodiny Márie (FM ) str. Gebhard Paul Maria Sigl , za ktorého cirkevný tribunál zložený z troch kanonikov – saleziánov mons. Markus Graulich , podsekretár Pápežskej rady pre legislatívne texty, Grzegorz Erlebach (profesor kánonického práva na Gregoriánskej univerzite) a Ulrich Rhode (jezuita, dekan Fakulty kánonického práva na tej istej univerzite) – vydané 18. septembra posledný, rozsudok o vine. A 5. novembra príslušné dikastérium, že pre klérus, oznámilo vykonávaciu vyhlášku, ktorá dáva pokyny na uplatnenie trestov predpísaných vo vete. Po viac ako dvoch rokoch sa tak končí cirkevný súdny proces s postavou obvinenou v priebehu času z údajného psychického a duchovného týrania a duševnej manipulácie zo strany mnohých svedkov a obetí, najmä z radov bývalých členov komunity. Rovnako ako psychické násilie zrekonštruované vďaka výpovediam bývalých členov v našom dlhom vyšetrovaní (medzi rôznymi článkami pozri tu , tu , tu , tu , tu , tu a tu ) a svedčilo aj v knihe, ktorá nedávno vyšla v Nemecku Wieder ich selbst Birgit Abele , ktorá rozpráva o svojej zničujúcej skúsenosti za 23 rokov, ktoré žila v komunite.
Rozsudok vo svojej dispozitívnej časti, ktorý nebol zverejnený a ktorý sa Adista dostal do rúk zo zdrojov v nemecky hovoriacej oblasti, okrem podpisu troch sudcov uvádza aj schválenie rozsudku pápežom Františkom dňa 11. októbra; detail, ktorý by pre p. Značí nemožnosť odvolania.
Obsah vykonávacieho dekrétu dikastéria bol namiesto toho zhrnutý vo vyhlásení zverejnenom na webovej stránke Máriinovej rodiny 6. novembra . Odvoláva sa na vydanie rozsudku, oznámené pápežskému komisárovi OJSS a PDF-FM Mons. Daniele Bibbiari a „zariadil, aby boli informovaní všetci členovia“; potom sa uvádza, že dekrét bol oznámený komisárovi 31. októbra a následne zaslaný 5. novembra «všetkým biskupom diecéz, v ktorých pôsobia združenia OJSS a PDF-FM.
Ale poďme k obsahu dispozitívnej časti vety.
Pevná sieť zákazov
Uložený trest zahŕňa určité zákazy činnosti na obdobie desiatich rokov: obdobie, ktoré môže byť pre 75-ročného muža veľmi dlhé.
Zdá sa, že tieto zákazy sú vyjadrené tak, aby neotvárali možné pokusy ich obísť: hovorí sa o zákaze bývať alebo zdržiavať sa vo dne v noci v dome, kde sú členovia Máriinho rodu a Diela. Ježiša Veľkňaza (OJSS, kňazské rameno Rodiny, žiadané Siglom a schválené Vatikánom v roku 2008): nielen preto v komunitách, ale aj mimo nich, kdekoľvek; o zákaze vysluhovať sviatosť spovede, ale aj žiadať ju od ktoréhokoľvek ordinára; prijať funkcie alebo pozície v OJSS a FM, možno preto, aby sa vyhli stratégiám návratu; vykonávať duchovné vedenie; kázať, viesť duchovné cvičenia a duchovné cvičenia. Toto všetko sa hovorilo desať rokov.
Veta tiež predpisuje – v tomto prípade bez časového určenia – zákaz zasahovať do hospodárenia s majetkom občianskych združení, t. zákon) spravovať majetok Máriinho rodu. Alebo možno aj asociácie, ktoré by sa, možno z iniciatívy samotného Sigla, mohli zrodiť od tohto momentu.
Čo sa týka vykonávacej vyhlášky, zdá sa, že ide ešte nad rámec trestu. V skutočnosti stanovuje, že – čítame v tlačovej správe zverejnenej na webovej stránke Rodina Márie – «reverend P. Gebhard Paul Maria Sigl nemôže mať desať rokov vzťahy s členmi združení OJSS a PDF-FM a nemôže vykonávať úrady kňazskej služby pre veriacich ani zastávať úlohy v správnych orgánoch združení; musí tiež bývať na mieste, ktoré určí pápežský komisár.“
Preto tu hovoríme aj o zákaze verejného odbavovania omší (ktorý vo vete nebol uvedený), a predovšetkým o povinnom mieste pobytu, aby sa evidentne umožnilo aj sledovanie dodržiavania obmedzení o. Iniciály
Dôvody
Ak sa vo vete obmedzenej na dispozitívnu časť neuvádza nič s ohľadom na dôvody, ktoré to vyvolali (a je groteskné, že o tom nie sú oboznámení najmä členovia komunity), niektoré prvky sa však dajú odvodiť nepriamo. Človek má dojem, že na jednej strane chceli Sigla „odtrhnúť“ od komunity, čím mu zabránili, aby v nej mal aj naďalej moc a vplyv; na druhej strane boli urobené pokusy drasticky obmedziť rozsah jeho pôsobenia na verejnej úrovni.
Veľmi relevantná je vo vete konkrétna citácia zákazu vykonávať tú časť ministerstva (ktorá sa v každom prípade vo vyhláške javí ako celok zakázaná), ktorá zahŕňa blízky, osobný vzťah s inými ľuďmi, t. spoveď a duchovné vedenie. Podľa svedectiev bývalých členov, ktoré sme zverejnili, v skutočnosti to bolo predovšetkým v osobnom vzťahu, ktorý o. Sigl uplatňoval formy psychického a emocionálneho vydierania a teologickej mystifikácie, ktorých cieľom bolo vytvárať vzťahy závislosti, vytvárať pocity viny, predchádzať autonómnemu mysleniu a spájať ľudí s komunitou.
Nakoniec možno najdôležitejším prvkom je, že svedectvá a sťažnosti prijaté proti o. Sigl boli zjavne považovaní za dôveryhodné a hodnoverné. Je to dôležité vzhľadom na to, že ide o jeden z prvých procesov, ktoré sa netýkajú vyslovene sexuálneho zneužívania, ale duchovného a psychického zneužívania a „systému moci realizovaného zakladateľom“, ako sa uvádza vo vyhláške dikastéria, ktoré v roku 2022 , poveril komunitu Rodina Márie a odvolal Sigla, po viac ako tridsiatich rokoch vedenia komunity. Vedenie zdedené ešte pred kontroverzným spoluzakladateľom Msgr. Pavol Hnilica , od mentora o. Joseph Seidnitzer , rakúsky kňaz odsúdený za sexuálne zneužívanie maloletých, o ktorých zločinoch Sigl vždy mlčal, v komunite ho vydával za svätca, ikonu, ktorú treba uctievať.
Táto veta je skrátka už významným signálom v inštitucionálnej cirkvi, ktorej predstavitelia, hovorí bývalý francúzsky cirkevný sudca o . Pierre Vignon , „ešte neprišli na to, ako sa zbaviť manipulátorov.“ Aj pomalosť zverejňovania tejto vety je symptómom toho, že Cirkev „zaostáva, ešte nie je vybavená na to, aby sa vysporiadala s týmto typom zneužívania“.
A do budúcna len otázky
Mnohé otázky sa však vynárajú a ukladajú samy seba. Čo sa stane s komunitou, ktorá sa snaží vonkajšiemu svetu ponúknuť otvorenú tvár pre zmenu zo strachu pred rozpadom, ale ktorá sa, pokiaľ vieme, stále z veľkej časti zhromažďuje okolo bývalého nadriadeného? Pokiaľ bude dočasná vláda oboch komisárov pokračovať, mons. Daniele Bibbiari a sestra Katarína Krištofová , menovaní Dikastériom pre klérus do tejto úlohy (aj keď, napodiv, vo vyhlásení zverejnenom na webovej stránke FM sa spomína len „pápežská komisárka“ a sestra Krištofová sa nikdy nespomína)? Kto budú noví nadriadení, ktorí by mali komunite umožniť skutočne obrátiť list? Do akej miery Siglov štýl vlády a jedinečné myslenie kontaminujú mladšie generácie a spôsobia, ako to preukázala história mnohých nových komunít, napriek viacerým pokusom o opätovné založenie, zachovanie rovnakej dynamiky? Do akej miery sa vo vyhláške dikastéria ešte v zárodku zohľadní bolesť a nezmazateľný znak psychického násilia na tele a psychike mnohých členov a bývalých členov komunity? A kto a ako sa postará o tých, ktorí sa svedomito rozhodli odísť a ktorí riskujú ďalšiu viktimizáciu?
Adista sprístupňuje článok na stránke, ktorú ste si práve prečítali, všetkým svojim čitateľom.
Adista je malý coop. novinárov, ktorí od roku 1967 žijú len z podpory tých, ktorí ich čítajú a oceňujú ich slobodu od akejkoľvek moci – cirkevnej, politickej či ekonomicko-finančnej – a ich informačnú autonómiu.
Príspevok, hoci len jedno euro, môže pomôcť zachovať toto originálne a takmer jedinečné okno informácií, dialógu, demokracie a participácie.
Môžete platiť cez PayPal alebo kreditnou kartou, rýchlo a jednoducho. Stačí kliknúť sem
https://www.adista.it/articolo/72773